به طور معمول براي گرفتن لايك بيشتر قوانين مشخصي وجود دارد: يك برند موفق باشيد، تعداد فالوور هاي شما زياد باشد و يا تصوير شما متني فوق العاده داشته باشد.
اما گروهي از محققان در دانشگاه كاروليناي شمالي بررسي كردند كه اگر موارد مهم ديگر مثل داشتن متن خوب يا داشتن فالوور زياد را كنار گذاشته و فقط روي خود تصوير تمركز كنيم چه اتفاقي خواهد افتاد.
آيا كاربران مي توانند با به اشتراك گذاشتن نوع خاصي از تصاوير لايك بيشتري جذب كنند؟
براي كشف پاسخ این سوال محققان برنامه ای کامپیوتری نوشتند که 147963 تصویر اینستاگرام را بر پایه 6 اصل مهم بصری که در تحقیقات قبلی به افزایش جذب کاربران منجر می شد بررسی کرد و سپس موارد تاثیر گذار دیگر مانند تعداد فالوور نادیده گرفته شد.
یافتههای آن ها امروز در مقاله ای منتشر شد که ویژگیهای دیداری مورد نیاز یک عکس برای افزایش گرفتن لایک در اینستاگرام را نشان می دهد. نتیجه این مطالعه یکی از دقیق ترین تحقیقاتی است که بر روی ویژگی های تصاویر اینستاگرامی انجام شده است: روشنایی و میزان رنگ بایستی به صورت متعادل ترکیب شده باشد، سبک طلایی (نه خیلی زیاد و نه خیلی کم) همچنین مطمئن شوید که تصویر یا بسیار ساده باشد و یا کاملا پیچیده باشد.
6 ویژگی بصری و اصل مهم برای افزایش میزان لایک تصاویر اینستاگرام:
پیچیدگی رنگ: به میزان رنگ های موجود در تصویر اشاره دارد، به این صورت که اساسا هر چه بیشتر باشد میزان لایک شما نیز بیشتر است.
میزان درخشندگی: میزان روشنایی تصویر هر چه بیشتر باشد بهتر است.
تعداد اشیاء منحصر به فرد: به جای قرار دادن تعداد زیادی اشیاء مختلف در یک عکس، بهتر است اشیاء کمتری را در کادر قرار گیرد.
میزان حاشیه پردازی: به نسبت حاشیه ها در تصویر اشاره می کند. یک پرچم بزرگ را در مقابل یک ساختمان پنجرهدار تصور کنید – نه الگوهای پیچیده و نه پسزمینههای بزرگ تک رنگ کمکی نمیکنند.
منظم بودن چیدمان اشیاء: هر چه تصویر از نظر بصری منظم تر باشد به طور کلی برای افزایش میزان لایک بهتر است. یک دیوار آجری را در مقابل دیوار گرافیتی تصور کنید. سادگی فوق العاده نیز می تواند منجر به افزایش لایک شود.
تقارن چیدمان اشیاء: مشخصه ای که مستقیماً با افزایش لایک مرتبط است، اینکه یک تصویر دارای چه مقدار تقارن، چه عمودی و چه افقی است.
خوشبختانه به گفته نویسنده اینستاگرام بخش سخت کار را برای شما انجام می دهد: از نظر عملی متوجه شدیم که اگر از داخل خود اینستاگرام فیلتر مناسب را اعمال کنید، میتوانید تعداد لایکهای هر تصویر را تا حدود 3 درصد افزایش دهید… علاوه بر این، مدل ما نشان می دهد که استفاده همزمان از فیلتر مناسب و همچنین پیچیدگی طراحی تصویر می تواند تعامل کاربران را تا حدود 19٪ افزایش دهد.
در پایان هدف نهایی محققان ایجاد یک برنامه و مجموعه ای از داده ها بود که بتواند «برای اطلاع رسانی و کمک به تصمیم گیری متخصصان طراحی در بخش بازاریابی» مورد استفاده قرار گیرد. اما تیم اضافه میکند که در حال انتشار داده خام برای این برنامه هستند و امیدوارند که بزودی به یک ابزار ارزشمند و کاربردی تبدیل شود.